helgens inköp - dually grimma

Köpte en dually grimma från helgens Join-Up kurs också, glömde kanske berätta ? kommer inte exakt ihåg om jag gjorde det eller inte ? Men iallafall. Såhär ser den ut :

den ni ser på bilden ser exakt likadan ut som min , röd alltså.
Ni som inte vet vad en dually grimma är så kan jag berätta kort att det är en skolningsgrimma som med hjälp av det extra " repet " som finns över nosryggen ger tydligare tecken åt hästen. Nämligen, detdär såkallade " repet " har två ringar på vardera sida om hästen, du kan använda vilken ring som helst, och då hästen t.ex. går för ycket före dig då du t.ex. leder den är det bara för dig att skola tillbaka hästen på rätt plats genom att dra i grimskaftet, då spänns "repet" åt och det get ett tydligare tryck till hästen som gör det tydligare för den att förstå vad som ska göras. I det här fallet, backa. Och då den väl gjort det kommer en direkt belöning och repet släpps då ut och trycket kommer bort. Denna grimma lär ska va lätt att skola hästar med, men däremot rekommenderar Monty att du tränat med en sån grimma på en snäll häst som inte nödvändigtvis behöver den innan du börjar använda den på en häst som verkligen behöver den, det är viktigt att du använder den på rätt sätt. Grimman är inte skadlig på något vis och är jättebra för t.ex. unghästar vid inskolning. Vi har jobbat hela helgen med denna grimma så jag ser fram emot att få börja jobba mera med den på Prins nu.  

Ett ex. min kompis hade en häst som vägrade gå in i transport, de stod och kämpade i 5 timmar tills de till slut fick in den. Sedan köptes dually grimman, de testade den vid transporteringen igen och hästen var inne på 10 min.

Grimman kostar förstås lite mera än vanliga grimmor, okejj beroende på hurdan du vill ha. Men denna har ett värde på 50 euro.

KRAM !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0