wienerstänger

Ingredienser:

125 g smör
0,75 dl strösocker
1 ägg
3,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver

Fyllning :
ca. 0,75 dl hallonsylt

Garnering :

1 dl florsocker
0,75 msk vatten

Gör såhär:

Lår smöret först bli rumsvarmt, rör sedan ihop smöret med sockret (använd gärna elvisp). Tillsätt ägg och bakpulver, rör till en jämn smet. Till sist rör du  vetemjölet till en jämn smet. Sedan för att göra det lättare att rulla degen kan du gärna ställa in degen i kylskåpet i ca.30-60 min, men du måste inte göra detta.
Sedan delar du degen i tre lika stora delar som du i sin tur rullar till bollar som du sedan rullar ut till långa längder på en bakplåt med bakplåtspapper under. Ungerfär lika långa som bakplåten. Gör en fördjupning med fingret i mitten av längderna och fyll sedan fördjupningen med sylt. Det måste inte vara hallonsylt , du kan också variera med någon typ av marmelad. Grädda längderna i 175 grader i mitten av ugnen i ca 15 min.
ta sedan ut dem och låt dem svalna någon minut innan du lägger på glasyren, men de får inte bli helt kalla. Bre på glasyren och låt stå i ca 10 min innan du skär längden i flera sneda bitar.
Denna sats ska bli ungefär 50 bitar.



Resultat: Goda, dock fick jag inte ihop till hela 50 men ;) en 40 nånting iallafall. Tror jag gjorde för korta längder, eller för tjocka. Men gott var det ! Ojoj ! ;D

KRAM !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0